- TEST DEG SELV side 236
- TEST DEG SELV side 241
- TEST DEG SELV side 246
- TEST DEG SELV side 255
- Ekstra TEST DEG SELV side 262
- TEST DEG SELV side 267
- TEST DEG SELV side 276
- TEST DEG SELV side 280
- TEST DEG SELV side 284
- Ekstra TEST DEG SELV side 293
- Øvinger side 236–237
- Øvinger side 241–243
- Øvinger side 246 - 247
- Øvinger side 255–256
- Øvinger side 262
- Øvinger side 267–270
- Øvinger side 276–278
- Øvinger side 280
- Øvinger side 284–287
- Øvinger side 293–294
Øvinger side 262
5.3.8
Læreren har løsningsforslag
5.3.9
Rettstvisten drøftes og løses ut fra reglene i forvaltningsloven av 1967.
- Spørsmålet er om et skolereglement har hjemmel for nedsatt karakter i atferd på grunn av episoden i London. Rettskildene for å avgjøre dette vil være forskrift til opplæringsloven, sentralt og lokalt gitte reglementer for skolen. Det heter i opplæringsloven § 3-5 at
Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd er knytt til i kva grad eleven opptrer i tråd med ordensreglementet til skolen.
Elevene skal følge anvisninger fra skolen og dens ansatte.
Det kan oppstå et spørsmål om nedsettelsen er sterkt urimelig, jf. det som står om dette i læreboka nederst på side 261. Mange vil nok kreve gjentatte forhold for å gi nedsatt karakter i atferd med mindre et enkelttilfelle er særlig grovt. Engangstilfeller skal normalt ikke gi nedsatt karakter med mindre de er særlig alvorlige, for eksempel tyveri, vold og liknende.
Det å komme litt seint hjem til hotellet, kan neppe være et så alvorlig tilfelle at det alene gir grunn for nedsatt karakter i atferd. Det må koples sammen med andre forhold slik at man etter en samlet vurdering, der episoden i London er ett moment av flere, kommer fram til nedsatt karakter.
Vi velger å konkludere med at den nedsatte karakteren må kjennes ugyldig på grunn av sterk urimelighet. - Rettsspørsmålet er om det foreligger usaklig forskjellsbehandling ved fastsetting av karakter i atferd.
Man kan klage på usaklig forskjellsbehandling, og vise til tilfellet Johannes som et eksempel. I prinsippet kan dette føre fram, i hvert fall hvis episoden i London er det eneste momentet i karaktervurderingen.
5.3.10
Læreren har løsningsforslag